UTRECHT - Dinsdag 26 maart heeft de politie een 19-jarige man uit Utrecht aangehouden op verdenking van oplichting. Hij wordt verdacht van het plegen van helpdeskfraude en is mogelijk te linken aan zes oplichtingszaken uit het hele land.


Helpdeskfraudezaak Bilthoven

De verschillende slachtoffers werden telefonisch benaderd, telkens met een smoesje. Zo werd in de Bilthovense zaak een 67-jarige vrouw aan de telefoon verteld dat door een bedrijf een lening op haar naam zou zijn afgesloten, als zij dat zelf niet had gedaan was het noodzakelijk om alle pinpassen, creditcards en haar telefoon in te leveren. Een koerier zou dit komen ophalen. Haar werd extra angst aangepraat met een smoesje dat de politie zich zorgen maakte om haar veiligheid, omdat haar gegevens bij gevaarlijke criminelen in handen zouden zijn. Het slachtoffer maakte zich veel zorgen en trapte in de oplichtingstrucjes.

Even later stond inderdaad iemand bij mevrouw aan de deur. Het slachtoffer gaf haar spullen mee, inclusief waardevolle bezittingen. Deze zouden volgens de oplichter veiliggesteld worden op het politiebureau. Later werd met haar pinpas enkele duizenden euro’s gepind.

Meerdere zaken

Politie Midden-Nederland startte een onderzoek naar aanleiding van de zaak in Bilthoven. Nadat camerabeelden van de verdachte in het opsporingsprogramma Bureau Hengeveld werden getoond, werd het de man te heet onder de voeten. Hij meldde zich telefonisch bij de politie. Ook in de rest van Nederland bleken dan meerdere zaken te lopen naar deze verdachte. Zo kwam de man naar voren in onderzoeken uit Utrecht, Borne, Enschede, Harderwijk en Volendam. De recherche van district Oost-Utrecht bundelde de zaken en dinsdag 26 maart heeft de politie de verdachte aangehouden, een 19-jarige man uit Utrecht. De man heeft met zijn oplichtingspraktijken naar schatting voor meer dan 60.000 euro gestolen aan geld, sieraden en andere waardevolle voorwerpen.

De politie sluit meerdere aanhoudingen in dit onderzoek niet uit.

Wat kunt u doen als u zo'n telefoontje krijgt?

Het is belangrijk om te weten dat een bank of helpdesk u nooit zal vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet. Ook zullen zij nooit uw pinpas of waardevolle spullen komen halen. Een bank zal u daarnaast ook nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zélf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Komt een zogenaamde leidinggevende of andere medewerker aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.

Verbreek de verbinding als u zo'n telefoontje krijgt. Bel zelf uw bank via een algemeen bekend nummer en wacht tot tot u iemand aan de lijn krijgt. Dan kunt u zelf controleren of datgene wat is verteld wel klopt. Bent u slachtoffer geworden? Doe altijd aangifte bij de politie. Dat kan bijvoorbeeld via 0900 - 8844. Bel ook direct uw bank. Zowel ter voorkoming van (vervolg)schade, als voor het aanvragen van mogelijke compensatie.