UTRECHT - Het college van B&W van Utrecht stelt voor om de invoering van betaald parkeren in blok 2 met een half jaar uit te stellen: van 1 mei 2026 naar 1 november 2026. Uit een onafhankelijke onderzoek blijkt dat het parkeermanagementsysteem (PMS) betrouwbaar is, maar dat er verbeteringen nodig zijn om risico’s op langere termijn te voorkomen.

De invoering van blok 1 gaat in november 2025 wél door. Daar zet de gemeente Utrecht extra in op ondersteuning: bewoners en ondernemers krijgen meer voorlichting en begeleiding, bijvoorbeeld via extra inloopbijeenkomsten en hulp bij vergunningen en de parkeerapp. Zo zorgt Utrecht dat de invoering in blok 1 zorgvuldig verloopt.

“Digitalisering kost tijd en vraagt veel van bewoners en ondernemers. Daarom nemen we dit half jaar om het systeem en de dienstverlening te verbeteren: de functie Bezoeker betaalt gebruiksvriendelijk invoeren, de parkeerapp beter laten aansluiten op bewoners en verbeteringen doorvoeren zodat het systeem betrouwbaar blijft. Ondertussen helpen we bewoners in blok 1 extra met bijeenkomsten en ondersteuning. Zo maken we het stap voor stap makkelijker en betrouwbaarder”, aldus Senna Maatoug, wethouder Mobiliteit.

Het uitstel betekent dat sommige buurten in blok 2 langer parkeerdruk ervaren. Dat is vervelend, maar nodig om betaald parkeren verantwoord en met goede dienstverlening in te voeren. De totale planning schuift niet op: de ontwikkeling van nieuwe gebieden en de bouw van woningen kan gewoon doorgaan.