UTRECHT - Per 1 augustus treedt Jeanette A.M. Krijnen aan als directeur van de Academie voor Geesteswetenschappen (AvG). Met deze benoeming kiest de academie nadrukkelijk voor leiderschap dat zowel strategisch als betekenisvol is — en dat richting biedt in een tijd die maatschappelijk én moreel onder hoge druk staat.


De samenleving bevindt zich in een fase van fundamentele transitie. Polarisatie, geopolitieke spanningen, technologische versnelling en de toenemende druk in sectoren als zorg en onderwijs maken dat velen zich afvragen: wat is goed handelen, en wat maakt het leven de moeite waard? Juist nu, in een samenleving waarin ethische grenzen voortdurend onder druk staan, zijn geesteswetenschappen onmisbaar als bron van reflectie, spiritualiteit en morele kompasrichting.

“Ik voel me dankbaar en gemotiveerd om aan te sluiten bij een gemeenschap die in 2017 vanuit eigen kracht en visie is begonnen,” zegt Jeanette Krijnen. “Juist dat ondernemende begin raakt voor mij de kern van wat geesteswetenschappen vandaag kunnen betekenen: richting geven waar systemen tekortschieten, en nabijheid brengen waar mensen dreigen te verdwijnen in protocollen of prestatiedruk.”

Als directeur richt Krijnen zich op drie speerpunten:
· De missie van de academie helder en herkenbaar uitdragen
· De onderwijspositionering versterken waarbij persoonlijke, professionele en maatschappelijke ontwikkeling samengaan
· De academie verder verankeren als de basis voor zingeving en maatschappelijke betekenis.

In het bijzonder in de zorg is de nood hoog: personeelstekorten, een toename aan cliënten, vergaande protocollering en ervaren eenzaamheid zorgen voor morele en ethische frictie — zowel bij zorgverleners als bij de mensen die zij bijstaan. In die context wil de academie bijdragen aan het toerusten van professionals die kunnen luisteren, duiden en verbinden.

De Academie voor Geesteswetenschappen verwacht dat Jeanette Krijnen’s leiderschap bijdraagt aan een sterkere positionering van de geesteswetenschappen, spiritualiteit en zingeving in een breder publiek veld, en aan het versterken van kwalitatief post-HBO-onderwijs dat recht doet aan de mens in al zijn diepgang.