UTRECHT - Onlangs heeft Rijkswaterstaat de conventionele SOX lampen op de snelweg A12, ter hoogte van knooppunt Lunetten, laten vervangen door LED verlichting. Rijkswaterstaat is dus verantwoordelijk voor de infrastructuur van Nederland. In 2030 wil Rijkswaterstaat energieneutraal zijn. Dat betekent evenveel energie opwekken als gebruiken. LED verlichting gaat hierbij helpen.

In 2010 had Rijkswaterstaat een primeur met de eerste autosnelweg ter wereld met LED verlichting. Dit was op de snelweg A4 tussen knooppunt Burgerveen en de Kaagbrug. Ondertussen zijn er veel meer snelwegen voorzien van LED. Dit keer was knooppunt Lunetten aan de beurt. In samenwerking met installateur Spie en LED leverancier Saled zijn er 133 lampen vervangen door LED.

De SOXLEDmodule als vervanging voor conventionele SOX lamp
Rijkswaterstaat heeft voor de retrofit oplossing gekozen. Dit betekent dat tijdens de installatie van de verlichting alleen de bestaande lamp vervangen wordt door een LED lamp, terwijl het armatuur behouden blijft. Hiermee wordt kapitaalvernietiging tegengegaan en wordt er extra bespaard op de aanschafkosten. Daarnaast heeft de LED lamp een verwachte levensduur van 100.000 branduren, terwijl de conventionele SOX lamp al na 12.000 branduren 20% uitval heeft en na 18.000 branduren maar liefst 50% uitval. Ook worden er dimprogramma’s ingesteld. Hiermee kan nog een extra besparing gerealiseerd worden op rustigere tijden.

Voordelen LED verlichting in de openbare ruimte
Naast de vele branduren en de hoge energiebesparing zijn er meer voordelen te noemen. De SOXLEDmodule gaat 6x langer mee dan conventionele verlichting. Hierdoor wordt ook bespaard op onderhoud en wegafzettingen worden dan eveneens veel voorkomen. LED zorgt daarnaast voor helder licht wit, waardoor het zicht op de weg vele malen beter is. Wit licht is namelijk beter waarneembaar dan geel licht, wat we nog veel zien bij conventionele lampen. Hiernaast is de overstap naar LED beter voor het milieu, omdat het de uitstoot van CO2 en zwavel sterk reduceert.