Het Haagse Ear to the Earth Ensemble laat zich in de nieuwe performance Verwilderd inspireren door het principe van ‘rewilding’: de natuur de vrije hand geven en wildernis herintroduceren in door mensen gevormde omgevingen. In Stadsklooster Utrecht spelen de musici op een zelfgebouwde boom, gecreëerd uit gevonden materialen. Met een intrigerende mix van tekst, elektronica, beweging en improvisatie nodigt het ensemble het publiek uit tot een hernieuwde verbinding met de natuur.
Eén film, vier soundtracks
In Sound of View, een experiment van filmmaker Barbara Meter en het Utrechtse collectief Postland, krijgt één en dezelfde film vier totaal verschillende gezichten. De korte film wordt vier keer vertoond, maar elke keer met een andere soundtrack van een andere componist. Het resultaat: vier keer hetzelfde beeld, maar vier compleet verschillende ervaringen. Postland onderzoekt de grens tussen klank, beeld en perceptie.
Jas
In haar nieuwe solovoorstelling Lijf maakt hoboïst en performer Kayva van Gangelen het vrouwenlichaam tot een instrument van klank en herinnering. Gekleed in een speciaal ontworpen jas met ingebouwde sensoren en draadloze speakers laat ze geluid ontstaan uit beweging, aanraking en het openen van jaszakken. Lijf, een productie van muziektheatercollectief Perforator, onderzoekt thema’s als lichamelijke autonomie, de impact van de blik van anderen en de sporen van ongewenste aanraking.
Pop en elektronica tijdens de Gaudeamus Saturday Night
De zaterdagavond staat voor een groot deel in het teken van de popmuziek. In het eerste persbericht werden al de programma’s van Nyokabi Kariũki, Nana Adjoa, LUWTEN en Thomas Azier genoemd. Deze week kondigt het festival twee Nederlandse live premières aan van gloednieuwe projecten van toonaangevende makers. De Parijse producer Aho Ssan (Niamké Désiré) en de Poolse cellist/componist Resina (Karolina Rec) trekken samen op als Ego Death en brengen een voortdurend veranderend filmisch klankuniversum vol noise, field recordings en weidse synthesizers. De tonaliteit van de cello wordt uitgerekt tot het breekpunt en de resulterende texturen leiden tot iets geheel nieuws. Los Thuthanaka is het nieuwe samenwerkingsverband van componist en producer Chuquimamani-Condori (voorheen bekend als Elysia Crampton) en diens broer Joshua Chuquimia Crampton. In een krachtige, rituele mix van Aymaraanse muziek en psychedelische rock vieren zij het verleden, heden en de toekomst van de Pakajaqi – de inheemse gemeenschap uit het Andesgebied waar zijzelf deel van uitmaken – vanuit een queer perspectief. Zij eren hun voorouders en laten ze de stem klinken van een levende, spirituele cultuur die eeuwenoude traditie met hypermoderne elektronica verbindt. Nu brengt het duo hun hypnotiserende sound voor het eerst live naar Nederland. Bekijk alle popprogramma’s.
Peni Candra Rini
Op verschillende dagen van het festival klinkt muziek die gecomponeerd werd buiten de westerse regels en tradities, tijdens concerten van onder meer Sanam Tahmasebi, Jawa Manla en Nizar Rohana & Yasamin Shahhosseini. Dit culmineert in het slotconcert met Peni Candra Rini, door het Kronos Quartet, met wie zij veel samenwerkte, geprezen als ‘een van ’s werelds beste zangers’. Zij is een Javaanse zangeres, componist en docent aan het Indonesische Instituut voor de Kunsten. Als meester in diverse traditionele muziekvormen en een van de weinige vrouwelijke componisten in Indonesië, staat ze bekend om haar gedurfde artistieke stem. Tijdens het slotconcert van het festival presenteert Peni Candra Rini de productie Rara – Allegories of the Southern Sea: een theatrale productie over de mythologie van Oost-Java, met livemuziek, video en schaduwtheater. Kijk en luister.
Gaudeamus Festival
wo 10 t/m zo 14 september 2025
Utrecht