Er wordt regelmatig onderzoek gedaan naar de manier waarop mensen sociale media gebruiken. Bijna iedereen van een bepaalde leeftijd spendeert dagelijks best veel tijd op deze kanalen. Of het nu Facebook, SnapChat, Twitter of LinkedIn is, er wordt volop gedeeld, geliket en gevolgd.
Uit verschillende marktonderzoeken blijkt dat mannen sociale media anders gebruiken dan vrouwen. Zo zijn mannen actiever op Twitter en LinkedIn dan vrouwen. Een ander leuk feit is dat mannen vaker sociale media gebruiken wanneer ze net vader zijn geworden.
Er zijn verschillende demografische factoren die het gebruik van sociale media onder de bevolking beïnvloeden. In dit geval wordt gekeken naar socialemediakanalen die mannen momenteel tot hun favorieten rekenen.
Slotmachines of sociale media?
Kijkend naar het mediagebruik in het algemeen, blijkt dat 94% van de mensen minstens één keer per week gebruikmaakt van het internet. Dit omvat sociale media, maar ook andere kanalen. Wat betreft gokken, zijn casinospellen, zoals de nieuwe slots beschikbaar op BetMGM, populair bij een breed publiek. Deze spellen blijven een aantrekkelijke keuze voor veel mensen vanwege hun toegankelijkheid en variëteit.
De socialemediatrends voor mannen
Mannen gebruiken het internet dus regelmatig. Sterker nog, bijna elke man gaat wekelijks minimaal 1 keer online. Sociale media is daar een onderdeel van. Mannen kijken dan graag een filmpje op YouTube, delen hun status op Twitter en mengen zich onder het talent op LinkedIn.
Het verschil tussen mannen en vrouwen is klein. Zo is iets meer dan 56% van de YouTube-gebruikers man. Ook Facebook heeft wat meer mannelijke gebruikers dan vrouwelijke. Met 51% mannelijke LinkedIn-gebruikers is het verschil eigenlijk verwaarloosbaar. Hoewel de verschillen klein zijn, is het vooral YouTube waar mannen een duidelijke voorkeur voor hebben in vergelijking met vrouwen.
Vrouwen gebruiken vaker sociale media
Het is niet zo dat mannen meer tijd op sociale media doorbrengen dan vrouwen. In tegendeel, het zijn juist de vrouwen die vaker door nieuwsfeeds scrollen en foto’s plaatsen. Uit onderzoek van NPO is gebleken dat ongeveer 51% van de vrouwelijke jongeren (17 tot 24 jaar) dagelijks meer dan 3 uur tijd besteedt aan sociale media. Onder de jongere mannen is dat slechts 40%.
Dit soort onderzoeken naar sociaalmediagedrag levert soms interessante inzichten op. Mannen gebruiken Facebook voornamelijk om praktische redenen, namelijk met tegelijkertijd met veel mensen informatie te delen. De belangrijkste reden waarom vrouwen Facebook gebruiken, is om foto’s en video’s te bekijken.
De invloed van leeftijd op gebruik van sociale media
Uiteraard heeft leeftijd een grote invloed op de manier waarop mannen sociale media gebruiken. Het zal niemand verbazen dat jongere mannen meer op sociale media zitten dan oudere mannen. Jongere mannen gebruiken ook andere sociale media. TikTok is veel populairder onder jongere generaties, terwijl de traditionele kanalen aantrekkelijker zijn voor mannen van een wat oudere leeftijd.
Mannen zijn zich ook wel degelijk bewust van de keerzijde van de medaille. Steeds meer mannen nemen maatregelen om hun schermtijd te verminderen. Jongeren doen dit ook, maar op dit moment nog in mindere mate.
Papa’s delen graag
Vrouwen kijken graag naar foto’s van kinderen, en nieuwe papa’s delen deze graag. Onderzoek van SocialMediaLink biedt een interessante kijk op wat deze nieuwe vaders dan zoal delen. Ze plaatsen vaal foto’s, updates over de prestaties van hun kinderen en de grappige opmerkingen van de kleine.
De redenen waarom ze dit doen, zijn vooral praktisch. Sociale media worden door vaders gezien als ideale kanalen om familie op de hoogte te houden en een dagboek van belangrijke gebeurtenissen bij te houden. Het is niet alleen praktisch, want ook het sociale aspect speelt een rol bij jonge papa’s. Nieuwe vaders gebruiken sociale media namelijk ook om contacten te leggen met andere vaders.